Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Вивчення проводилося 28 березня 2012 року згідно пунктів плану, затвердженому начальником територіального управління державної судової адміністрації М.М.Чулановим.
Організація роботи суду
В ході перевірки було вивчено процес проходження організаційно-управлінських документів, принципи реєстрації, встановлено оперативність і належну якість розгляду та виконання організаційних документів у Станично-Луганському районному суді.
При перевірці планування роботи суду встановлена повнота охоплення заходів, що випливають з постанов колегій Державної судової адміністрації України, територіального управління ДСА. В суді планується проведення занять з працівниками секретаріату суду, які відповідають за ведення первинного обліку справ і складання статистичних звітів. Планується антикорупційна робота з секретаріатом суду.
Діяльність Станично-Луганського районного суду здійснюється відповідно до поточних планів роботи, які складаються на півріччя. Передбачені цими планами заходи з організаційних питань, кадрової роботи і аналізу судової практики виконуються. Перевірено організацію контролю виконання директивних документів, постанов колегій, наказів, листів Державної судової адміністрації України, територіального управління ДСА, планових заходів суду. Недоліків виконавської дисципліни не встановлено.
Аналітична робота у суді на задовільному рівні, узагальнюється стан розгляду звернень громадян, робота архіву, обліково-статистичної роботи, роботи канцелярії суду та інше. Журнал звернень громадян заведений, ведуться записи, звернення громадян підшиваються до проваджень, які зберігаються в окремому наряді.
В суді в доступному для відвідувачів місці наявні графіки прийому громадян, режим роботи суду, списки призначених до розгляду справ, списки справ, які надійшли після апеляційного розгляду.
Організація ведення судової статистики, діловодства та архіву.
У Станично-Луганському районному суді відповідно до штатного розпису працює 5 суддів. Середньомісячне надходження справ на 1 суддю становить 96,16 справ та матеріалів, у тому числі кримінальних –19,03 справи та матеріалів; адміністративних – 9,16 справ і матеріалів, цивільних – 45,76 справ та матеріалів, 28,22 справи про адміністративні правопорушення.
За даними судової статистики у 2011 році в провадження Станично-Луганського районного суду надійшло 1047 кримінальних справ та матеріалів, 2130 справ та матеріалів з цивільного судочинства, 1552 справи про адміністративні правопорушення, 504 справи і матеріали з адміністративного судочинства. Динаміка зменшення надходження усіх категорій справ до Станично-Луганського районного суду становить –26,6%.
Для проведення вивчення стану діловодства та судової статистики були відібрані:
Річні звіти та інші аналітичні довідки про роботу суду, всі статистичні звіти про роботу суду, узагальнення щодо обліково-статистичної роботи.
Роз’яснення та листи територіального управління ДСА, в яких містяться доручення для суду, матеріали про виконання цих доручень.
Плани роботи та звіти для встановлення обґрунтованості проведених і запланованих заходів для покращання роботи суду.
Посадові інструкції працівників апарату суду, які займаються обліково-статистичною роботою.
Номенклатура справ суду, наряди.
Обліково- статистичні картки по всіх категоріях справ, алфавітні покажчики, журнали.
В суді немає затвердженої номенклатури справ, на цей час допрацьовується після зауважень держархіву.
Для прийому та обліку речових доказів у суді ведеться відповідний журнал обліку речових доказів, в якому реєструються всі речові докази, які додані до справи, незалежно від місця їх фактичного зберігання, вказується номер акту відповідно до якого знищені речові докази.
Перевірене ведення журналів судових засідань суддів. У веденні журналу судді Соболєва Є.О. встановлено наявність великої кількості незаповнених , що є серйозним недоліком.
Перевірено наряд "Статистичні звіти суду", встановлено, що в ньому зберігаються всі, належним чином оформлені, оригінали статистичних звітів про роботу суду.
Інструкція з діловодства в судах, Інструкція з подання і заповнення форм звітності про розгляд судових справ і матеріалів та Інструкція щодо заповнення статистичної картки на підсудного (обвинуваченого) знаходяться в контрольному стані.
Перевірка достовірності звітів розпочата з картотеки справ за 2011 рік. Особливу увагу звернуто на відповідність нумерації справ хронології їх надходження до суду, оскільки від цього залежить достовірність звітних даних про кількість справ, що фактично надійшла до суду. З'ясовано , що всі справи та матеріали, що надходять до суду реєструються в Журналі реєстрації вхідної кореспонденції, включаючи справи про адміністративні правопорушення, що повинні розглядатися в суді тільки після їх реєстрації, а також позовні заяви, прийняті суддею на прийомі; подання слідчих органів і скарги на їх дії; матеріали в порядку виконання судових рішень у кримінальних справах.
Встановлено, що повно та правильно заповнюються обліково-статистичні картки (відомості про сторони, суть рішення, сума державного мита, дати вступу рішень у законну силу).
В суді діє автоматизована система документообігу Д-3, всі картки по справах роздруковуються, в разі необхідності до заповнюються вручну.
Перевірена повнота та правильність складання статистичного звіту за встановленою формою 2-ц, звернуто особливу увагу на:
• правильність показаної у звіті кількості справ, що надійшла до суду, кількості винесених ухвал про відмову в прийнятті позовних заяв (оригінали ухвал у відповідних справах згідно з номенклатурою суду);
• кількість винесених ухвал про запобіжні заходи;
• розподіл справ за категоріями (суддями проставляються номери рядків статистичного звіту, де повинна облікуватися справа);
• правильність відображення справ, що об'єднані в одне провадження;
• терміни розгляду справ .
Перевірене ведення обліково- статистичних карток на кримінальну справу.
В ході перевірки встановлено, що кримінальні справи, скарги потерпілих реєструються на обліково-статистичні картки в день надходження до суду. Присвоюється новий номер кримінальній справі, що була повернута прокурору в порядку статті 232 КПК України і в порядку статті 2491 КПК України, і до суду надійшла вдруге, а також ті, що надійшли з вищої судової інстанції після скасування вироку, постанови або ухвали.
Справи, де скасовано вироки в частині цивільного позову, для обліку та відображення у звіті реєструються як цивільні справи (з індексом "2"). На обліково-статистичній картці на цивільну справу зазначається номер кримінальної справи, в якій скасовано вирок у частині цивільного позову, тобто номер справи, де фактично зберігаються матеріали цивільної справи. Роз'єднання (окреме зберігання) зазначеної категорії справ судом не допускається.
Кримінальна справа відносно неповнолітнього, по якій суд провадження в ній закриває і застосовує до особи заходи виховного характеру, реєструється двічі - як кримінальна (індекс "1") та як матеріали відносно неповнолітніх, до яких застосовані заходи виховного характеру (індекс "1-н"). Якщо до суду надходить кримінальна справа стосовно однієї особи, в якій знаходяться матеріали про застосування заходів виховного характеру відносно іншої неповнолітньої особи, справа також реєструється двічі (з індексами "1", "1-н").
Обліково-статистичні карти на кримінальну справу заповнюються правильно, є відомості про потерпілих і завдану шкоду.
Перевірялась повнота та правильність складання статистичного звіту за встановленими формами , звернуто особливу увагу на:
• кількість справ, що надійшла до суду, повернута прокурору в порядку статті 232 КПК України; кількість винесених постанов про відмову в порушенні кримінальних справ (чи зберігаються оригінали постанов у відповідних справах за номенклатурою);
• розподіл справ та осіб за статтями Кримінального кодексу (особливо за статті 69, 70, 701, 114, 1982, 215 КК України в редакції 1960 року та статті 109 - 114, 146, 147, 149, 157, 191, 209, 255, 276, 294, 306 КК України в редакції 2001 року);
• правильність відображення в звіті осіб і справ, де є перекваліфікація злочину;
• чи справи, порушені в порядку статті 27 КПК України за скаргою потерпілого, відображені у відповідних рядках звіту;
• правильність відображення в звіті осіб і справ, що об'єднані в одне провадження;
• строки призначення справ до попереднього та судового розгляду;
• дані про види покарання;
• відомості про потерпілих, особливо юридичних осіб, і суми завданої шкоди;
• дані про окремі ухвали, яким чином здійснюється контроль за їх виконанням.
Звірено деякі статистичні картки на підсудного (обвинуваченого) зі справами. Звернуто увагу що відомості про підсудного заповнюються на момент учинення злочину, як це передбачає Інструкція щодо заповнення статистичної картки на підсудного (обвинуваченого).
Ведення обліково-статистичних карток по справах про адміністративні правопорушення. Реєстрація на обліково-статистичні картки справ про адміністративні правопорушення проводиться у день надходження. Всі справи про адміністративні правопорушення реєструються з індексом "3", у тому числі й про порушення антикорупційного законодавства України.
Вибірково перевірено правильність відображення у картках:
• розподілу за статтями Кодексу (чи правильно розмежовують частини статей від значків, наприклад, частина 1 статті 41 і стаття 411; частина 1 статті 51 і стаття 511 тощо);
• застосованих видів адміністративних стягнень, звернувши увагу на облік основного та додаткового стягнення у вигляді конфіскації в справах про порушення митних правил;
• суми завданої шкоди (особливо за статтями 51, 65, 651, 66, 69, 1841 КУпАП тощо);
• суми штрафу, що сплачені правопорушниками протягом наданого терміну для добровільної сплати
• суми конфіскованих та оплатно вилучених товарів. Нагадано, що в статистичних звітах суми конфіскованих матеріальних цінностей відображаються тільки за виконаними постановами з відміткою про реалізацію конфіскованих предметів (статті 315, 316 КУпАП);
• встановлено, що вилучення наркотичних засобів вказане в правильних одиницях виміру звернуто увагу, що вказуються згадані засоби тільки за постановами у справах про адміністративні правопорушення;
Вивчалася повнота та правильність заповнення обліково-статистичних карток на неповнолітнього, до якого застосовуються примусові заходи виховного характеру. При цьому надане роз’яснення, що така картка заповнюється не тільки стосовно осіб, які не досягли віку кримінальної відповідальності і стосовно яких матеріали надійшли до суду в порядку статті 73 КПК України, але й на тих, стосовно яких до суду надійшла справа:
• з обвинувальним висновком, але суд закрив провадження в справі в порядку статті 447 КПК України із застосуванням примусових заходів виховного характеру. Обліково-статистична картка заводиться за результатами розгляду справи;
• що надійшла до суду в порядку статті 9 КПК України з постановою прокурора чи слідчого за згодою прокурора, і в якій суд прийняв рішення про звільнення від кримінальної відповідальності із застосуванням до неповнолітнього примусових заходів виховного характеру. Обліково-статистична картка заводиться за результатами розгляду справи.
У процесі проведення перевірки надавалася практична допомога з питань первинного обліку та звітності щодо правильного ведення карток на матеріальну шкоду.
Встановлено, що статистичні звіти у Станично-Луганському районному суді складаються відповідно до Інструкції з подання і заповнення форм звітності про розгляд судових справ і матеріалів, Інструкції щодо заповнення статистичної картки на підсудного (обвинуваченого), а облікова робота - згідно з Інструкцією з діловодства у місцевому загальному суді.
Робота архіву суду:
Для належного зберігання судових справ і документів необхідні сприятливі умови для роботи архіву суду. У Станично-Луганському районному суді зберігання архівних справ здійснюється у облаштованому архіві з сигналізацією.
Приміщення архіву ізольоване від інших приміщень суду, санітарно-технічних комунікацій, сухе. Відповідальність за роботу з архівними документами покладена на архіваріуса.
Контроль за правильним формуванням архівних справ здійснюється архіваріусом. Суду надане роз’яснення, що щорічно, після закінчення календарного року, у суді слід проводити попередню експертизу наукової та практичної цінності документів, метою якої є добір судових справ та документів діяльності суду для постійного зберігання у відповідних державних архівних установах. Для організації цієї роботи в суді утворена постійно діюча експертна комісія. До складу комісії залучені досвідчені працівники суду, а також представник Державного архіву, до якого будуть передаватись судові справи та документи суду. У своїй роботі комісія керується Типовим положенням про експертну комісію державного і комунального підприємства, установи та організації, затвердженим наказом Державного комітету архівів України від 29.01.2003 N 16 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.02.2003 за N 112/7433.Необхідно зазначити, що засідання експертної комісії необхідно проводити в суді не рідше двох разів на рік.
Можна зробити висновок, що робота архіву в Станично-Луганському районному суді проводиться відповідно до чинного законодавства та нормативних документів.
В ході перевірки вивчено стан роботи автоматизованої системи документообігу суду (АСДС) щодо ведення первинної статистичної звітності та складення звітів. Встановлено, що інформація по справах вноситься до бази даних оперативно та постійно.
Висновки:
1.Загальна організація роботи Станично-Луганського районного суду є задовільною. Організовано контроль виконання директивних документів, постанов колегій, наказів, листів Державної судової адміністрації України, територіального управління ДСА, планових заходів суду. Недоліків виконавської дисципліни не встановлено.
2. Ведення діловодства знаходиться на задовільному рівні, стан первинного статистичного обліку, достовірність та якість складання звітів про роботу суду, стан роботи із статистичними програмами, електронною поштою є належним.
3. Робота архіву у суді проводиться відповідно до чинного законодавства та нормативних документів.
Рекомендації керівнику апарату суду:
Прискорити доопрацювання номенклатури справ суду. Систематизувати номенклатуру для найбільше зручного використання нарядів.
Провести заняття з секретарями судових засідань щодо належного ведення журналів судових засідань.